podatki

Drobne prezenty dla kontrahentów, a koszty uzyskania przychodu

Czy wydatki ponoszone na promowanie marki firmy polegające na umieszczaniu logo firmy na różnych produktach mogą zostać uznane za wydatki ponoszone na reklamę i w konsekwencji zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorcy?

Rozgraniczenie reklamy, a reprezentacji 

Powyższe pytanie stanowiło zagwozdkę dla przedsiębiorców, którzy nie wiedzieli czy ww. wydatki traktować jako koszty reprezentacji czy reklamy? Wbrew pozorom pomimo, że pojęcia reprezentacji i reklamy są do siebie zbliżone to rozgraniczenie ww. pojęć i zakwalifikowanie określonych wydatków na cele reprezentacji czy reklamowe ma istotne znaczenie dla przepisów podatkowych. W aktualnym bowiem stanie prawnym o ile wydatki na reklamę podlegają pełnemu odliczeniu od przychodów (według ogólnej klauzuli z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.), tak koszty reprezentacji na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku, zostały całkowicie wyeliminowane z kosztów uzyskania przychodów. Ten ostatni przepis stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Brak legalnej definicji reklamy i reprezentacji 

Ustawodawca wprowadzając tak diametralne zróżnicowanie w zakresie kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przed przedsiębiorców w zależności o tego, czy są to koszty reprezentacji, czy reklamy, nie podjął jednakże żadnej próby legalnego zdefiniowania obu tych pojęć, powodując tym samym problemy w zakresie zakwalifikowania danych wydatków.

Wskazówki interpretacyjne 

Jednakże dotychczasowe orzecznictwo podjęło próby nie tyle co wprowadzenia definicji reprezentacji czy reklamy, lecz wskazówek interpretacyjnych w tej kwestii. W związku z powyższym wykształciło się dość ugruntowane stanowisko, że reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach, czy usługach, ale także promowanie marki firmy, np. poprzez umieszczanie logo firmy na różnych przedmiotach. Umieszczenie na określonym przedmiocie znaku firmy powoduje, że co do zasady, przedmiot ten będzie traktowany jako przedmiot reklamowy.

Drobne prezenty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Powyższe oznacza, że drobne prezenty wręczane kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, o ile opatrzone są logo firmy, winny być traktowane jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich nabycie winny być uważane za wydatki na reklamę, a nie za wydatki na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 listopada 2016 roku, sygn.. akt II FSK 2293/16.

Agnieszka Jakubowska - Gregier

Recent Posts

Odpowiedzialność za zobowiązania – JDG a spółka z o.o.

Co warto wiedzieć przed wyborem formy prowadzenia działalności? W poprzednim artykule porównałam jednoosobową działalność gospodarczą…

14 godzin ago

Porównanie JDG vs spółka z o.o.

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas…

1 tydzień ago

Zarząd sukcesyjny po śmierci przedsiębiorcy

Idealnie, gdy zarząd sukcesyjny jest ustanowiony jeszcze za życia jednoosobowego przedsiębiorcy  – gwarantuje to natychmiastowe…

3 tygodnie ago

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny?

Sukcesja to temat, który budzi wiele emocji, ale i obaw. Tymczasem zapewnienie ciągłości działania firmy…

1 miesiąc ago

Zarząd sukcesyjny – jak zabezpieczyć firmę na wypadek śmierci właściciela?

Zabezpieczenie firmy na wypadek śmierci właściciela Planowanie przyszłości firmy na wypadek śmierci właściciela to temat,…

1 miesiąc ago

Jak sporządzić testament własnoręczny?

​Sporządzenie testamentu to kluczowy krok w planowaniu przyszłości. Ma on na celu precyzyjne określenie, jak…

2 miesiące ago